fShare
0
Pin It

Pražské Radio 1 se rádo nechá nazývati jedinou nezávislou, nekomerční stanicí u nás. Proč tomu tak je, však nevím. Podle čeho se dá posuzovat míra nezávislosti či nekomerčnosti radiové stanice?

Podívejme se nejprve na nezávislost. Výraz očividně pochází ze slova záviset. Na čem však Radio 1 nezávisí?

Pokud se nechá Radio 1 nazývat nezávislým, pak zřejmě pro hudbu, kterou na svých vlnách nechává zaznít. Hudbu, která je nezávislá, resp hudbu, která nezávisí na oblibě široké veřejnosti, nýbrž těch, kdo svým hudebním vkusem průměr předčí.

Jinými slovy jí jde tedy o kvalitu. Hudba hraná na tomto radiu je tedy nezávislá. Ovšem proto ještě nemůžeme nazývat nezávislým celé rádio. To totiž závislé je, a to velmi. Na čem? Na posluchačích?

Protože Radio 1 patří k nejposlouchanějším stanicím u nás, přitahuje inzerenty. A ty Radio 1 v poslední době vítá s otevřenou náručí. Chápu, že kráký reklamní blok je nejúčinnějším prostředkem k zisku financí přinejmenším na chod stanice.

V případě Radia 1 se však o krátkém reklamním bloku v žádném případě hovořit nedá. V poslední době praktikované schéma 3 skladby - 10 reklam by se dalo nazvat spíše reklamním vysíláním s hudebními přestávkami. Tedy vysílání komerční (připomín*m komerční je pravým opakem slova nekomerční).

Na takovéto množství reklam jsem nenarazil ani u ostatních - komerčních stanic... Nehledě na fakt, že kvalita reklam samotným radiem vyrobených nestoupá a rozmanitost nabízeného zboží má vzestupnou tendenci (lze se dozvědět o novém spoření s lesním zvířátkem, o nejlepším betonu či nářadí pro kutily).

Proč množství reklam na Radiu 1 neustále roste? Poroste snad ještě? Co když zájem inzerentů bude tak veliký, že 3 skladby bude nutno proložit 20 reklamami? A co takhle rovnou třiceti? Apetit radia se zdá býti v tomto směru nenasytitelný. Když chtějí inzerovat, proč jim bránit? Nepřipravíme se přece o peníze. Necharakterizují tyto věty nynější politiku Radia 1? Co třeba zvýšit cenu za inzerci a snížit tak její množství, aniž se rádio připraví o příjem z nich.

Ceny za reklamní spoty, odvysílané na Radiu 1 patří k nejnižším vůbec. Odkud tedy ta nekomerčnost? Proč oba tyto přívlastky?

Asi nejsem jediný, kdo si klade otázku: je to právě to, na co jsem zvědavý, pokud se mi zachce kvalitní muziky? Stačí kvalitní program, obohacený vesměs velmi inteligentním projevem moderátorů? To jsou důvody, proč Radio 1 posloucháme. Nesnesitelné a navíc stále stoupající množství reklam - to je pro změnu to, proč alespoňjá Radio 1 přepínám.

A mnozí přepnuli již navždy. Pokud Radio 1 nepřestane komercionalizovat své vysílání, přepne nás ještě víc. Tím přijde nejen o posluchače, ale také o své reklamy a peníze z nich, na kterých jim v této době záleží zřejmě víc než na nás, posluchačích.

Tento článek není bezesmyslnou kritikou. Je to snaha o zadání podnětu pro vylepšení, zušlechtění tohoto jedinečného subjektu, který u nás nemá obdoby. Nenechme si ho tedy vzít.

Chinese 'Medicine': Bears in Coffins
Dr Paul Kail

Donald Trump's new bum chum, the "People's" Republic of China, has a sh*tty little secret...

Einstein's life in Prague
Isha Maggu Picture dated 1931 of German-born Swiss-US physicist Albert Einstein (1879-1955), author of Theory of Relativity, awarded the Nobel Prize for Physics in 1921, playing the violin. Photo: AFP

The Nobel Prize-winning physicist credits Prague with helping him develop one of his key theories... [ ... ]

Sounds like... Issue 18
Keith Kirchner

Music reviews from the pages of Think Magazine...

St. Patrick's Legacy: Green Beer and Hangovers?
Darren Halls St. Patrick's Parade in Singapore

St. Patricks Day is upon us. A time for making merry, and joviality the Irish way. But what is it re [ ... ]

Hollywood defenestrated
Ted Otis Ted Otis on a fanciful fish ride

An American actor in Prague, Part 3: Defenestration, dinosaurs and Hollywoodland

The International Campaign for Tibet
Michael C. van Walt The International Campaign for Tibet

More than a million Tibetans have died from the Chinese occupation of torture, starvation, and exec [ ... ]

The Sneaker Pimps: Trip-Hop is Dead
Keith Kirchner The Sneaker Pimps

The infectious and occasionally pensive beats associated with the contemporary drum and bass scene h [ ... ]

1999 Beyond Art: Destroying 2000 Years of Culture
Thurston Moore

1999 Beyond Art is a 'living installation' exhibition that will take place at Prague's Mánes galler [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Petra Today : Helena Tomorrow : Ludvík After tomorrow : Bernard

HEAVEN 17 - Retox/Detox
Keith Kirchner HEAVEN 17 - Retox/Detox

Mělci a producenti, které Heaven 17 ovlivnila, tímto skvěle vzdali hold jednomu z původních za [ ... ]

O Minulosti A Současnosti Akropole S Jiřím Smrčkem...
Jarka Fricová Jiří Smrček

Dnes přicházím na smluvenou schůzku včas. Jirku nacházím v kanceláři ve dru [ ... ]

HOOVERPHONIC - Blue Wonder Power Milk
Keith Kirchner HOOVERPHONIC - Blue Wonder Power Milk

Blue Wonder Power Milk je jeden dlouhý kosmopolitní katalog cest špionážními filmy.

DAFT PUNK - Alive
Vlastimil Beránek DAFT PUNK - ALIVE

épřed čtyřmi lety uchvátil novátorský debut Homework dvou mlad&yac [ ... ]

Dobré ráno, Slime!
Petr Straka

Ke spánku to mělo daleko, natož pak ke sladkému spánku. Byla to krátká chvíle nevědomí hou [ ... ]

Finsko: Vřelá studenost tisíce jezer
Helena Chvojková Finské ženy jsou krásné a přátelské

Když si chcete v zimě uhnat depresi, jeďte do Finska. Mráz a tma se o to postarají.

EASTERN UPRISING - Dance Music from the Asian Unde...
Keith Kirchner EASTERN UPRISING - Dance Music from the Asian Underground

Pozoruhodná a podařená kompilace.

Café na půl cesty: Vlajková loď bláznů
Helena Chvojková Café na půl cesty

„Tohle je náš stůl, my to tu máme zadané," vyjela na mě šed [ ... ]

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.