Pin It

Pražské Radio 1 se rádo nechá nazývati jedinou nezávislou, nekomerční stanicí u nás. Proč tomu tak je, však nevím. Podle čeho se dá posuzovat míra nezávislosti či nekomerčnosti radiové stanice?

Podívejme se nejprve na nezávislost. Výraz očividně pochází ze slova záviset. Na čem však Radio 1 nezávisí?

Pokud se nechá Radio 1 nazývat nezávislým, pak zřejmě pro hudbu, kterou na svých vlnách nechává zaznít. Hudbu, která je nezávislá, resp hudbu, která nezávisí na oblibě široké veřejnosti, nýbrž těch, kdo svým hudebním vkusem průměr předčí.

Jinými slovy jí jde tedy o kvalitu. Hudba hraná na tomto radiu je tedy nezávislá. Ovšem proto ještě nemůžeme nazývat nezávislým celé rádio. To totiž závislé je, a to velmi. Na čem? Na posluchačích?

Protože Radio 1 patří k nejposlouchanějším stanicím u nás, přitahuje inzerenty. A ty Radio 1 v poslední době vítá s otevřenou náručí. Chápu, že kráký reklamní blok je nejúčinnějším prostředkem k zisku financí přinejmenším na chod stanice.

V případě Radia 1 se však o krátkém reklamním bloku v žádném případě hovořit nedá. V poslední době praktikované schéma 3 skladby - 10 reklam by se dalo nazvat spíše reklamním vysíláním s hudebními přestávkami. Tedy vysílání komerční (připomín*m komerční je pravým opakem slova nekomerční).

Na takovéto množství reklam jsem nenarazil ani u ostatních - komerčních stanic... Nehledě na fakt, že kvalita reklam samotným radiem vyrobených nestoupá a rozmanitost nabízeného zboží má vzestupnou tendenci (lze se dozvědět o novém spoření s lesním zvířátkem, o nejlepším betonu či nářadí pro kutily).

Proč množství reklam na Radiu 1 neustále roste? Poroste snad ještě? Co když zájem inzerentů bude tak veliký, že 3 skladby bude nutno proložit 20 reklamami? A co takhle rovnou třiceti? Apetit radia se zdá býti v tomto směru nenasytitelný. Když chtějí inzerovat, proč jim bránit? Nepřipravíme se přece o peníze. Necharakterizují tyto věty nynější politiku Radia 1? Co třeba zvýšit cenu za inzerci a snížit tak její množství, aniž se rádio připraví o příjem z nich.

Ceny za reklamní spoty, odvysílané na Radiu 1 patří k nejnižším vůbec. Odkud tedy ta nekomerčnost? Proč oba tyto přívlastky?

Asi nejsem jediný, kdo si klade otázku: je to právě to, na co jsem zvědavý, pokud se mi zachce kvalitní muziky? Stačí kvalitní program, obohacený vesměs velmi inteligentním projevem moderátorů? To jsou důvody, proč Radio 1 posloucháme. Nesnesitelné a navíc stále stoupající množství reklam - to je pro změnu to, proč alespoňjá Radio 1 přepínám.

A mnozí přepnuli již navždy. Pokud Radio 1 nepřestane komercionalizovat své vysílání, přepne nás ještě víc. Tím přijde nejen o posluchače, ale také o své reklamy a peníze z nich, na kterých jim v této době záleží zřejmě víc než na nás, posluchačích.

Tento článek není bezesmyslnou kritikou. Je to snaha o zadání podnětu pro vylepšení, zušlechtění tohoto jedinečného subjektu, který u nás nemá obdoby. Nenechme si ho tedy vzít.

Satanic ritual abuse in laboratories?
Dr Paul Kail Animal testing or animal sacrifice?

Animal sacrifice goes back a long way. The basic idea is that you put all of your negative energy in [ ... ]

Let the Kazoos Sound: A Decade of English Language...
Alexander Zaitchik English Language Press in Prague

It used to be said that you couldn’t swing a dead cat in Old Town without knocking ov [ ... ]

Doesn't this make sense? (the answer is yes.)
Bertrand Russell Jeffree's self portrait

If you wish to become a philosopher, you must try, as far as you can, to get rid of beliefs which so [ ... ]

Sounds like... Issue 01
Keith Kirchner Sounds like... music reviews from the pages of Think Magazine

Sweet beats and sour notes...

On being a boheme / Interview with a Beatnik
Daniel Kenny Beatnik art by Jeffree Benet

For any one who has lived in Czechia long enough and asked "What Is A Bohemian?"

Why the Gypsies went to Dover
Rod Morgan Why the Gypsies went to Dover

When I was a teacher of English in Prague I came into contact with adult Czechs everyday. Many of m [ ... ]

Americanism
Jean-Paul Sartre Americanism by Jean-Paul Sartre

The American system is a great external apparatus, an inexplicable machine which one might  [ ... ]

Post-conceptual psychology
Zolton bez kalhouty Post-conceptual psychology

The post-conceptual psyche wears the colours of the electric rainbow: ultra-violet, infra-red, alpha [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Vendelín Today : Brigita Tomorrow : Sabina After tomorrow : Teodor

Kosovo: Jak to vidí
Jakub Trnka Kosovo: Jak to vidí

Dne 19.3.1998, po definitivním ztroskotání mírových rozhovorů na zámku v Rambouill [ ... ]

MARK HOLLIS - Mark Hollis
MARK HOLLIS - Mark Hollis

Toto zcela akusticky nahrané album od bývalého zpěváka Talk Talk je dalece vzdáleno od elektro [ ... ]

DIVOKEJ BILL - Svatá Pravda
Michael KyselkaDIVOKEJ BILL - Svatá Pravda

Osm divokejch se dalo dohromady a tak dlouho hráli, aě se sehráli  a dokonce jim [ ... ]

Víkend u Krišny
Tomáš Partl Hare Krišna praha

Stojíte na ulici a na jednou slyšíte zvonění chřestítek a rytmické dunění bubnů. P [ ... ]

Něco málo o… DJ A.L.I.
Eva Kolářová DJ A.L.I. (Fotky; Honzo)

Možná ho znáte z pravidelných středečních akcí v XT 3. Tři roky si sem chodí zahrát, ale  [ ... ]

Der Pendler: Rozhovor s Florianem J. Leibetsederem
Michael Kyselka

Nejdřív jen jezdíte do Korutánie a pak se z Vás stane.

Jedinec a dav
Filip Šebek Lucie Myslíková, 16 let, se stala internetovou hvězdou po tom, co její fotka nakoupila neonacistu na české rally šel virální.

V Praze proběhla nedávno nejmasovější demonstrace od dob "Sametové revoluce".

Nebojte se Ducha, nekouše!
Luděk Wellner

Úvaha na současné společenskopolitické téma...

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.