Welcome to Think Magazine!

Gucci
fShare
0
Pin It

Dnes je Gucci módním pojmem, velmi úspěšnou a známou firmou, těší se všeobecné oblibě mezi bohatšími vrstvami a jejich mladý návrhář Tom Ford je oslavován hollywoodskými hvězdami.

Vždy tomu tak ale nebylo. Když byla Gucci rodina v čele a měla kontrolu nad firmou, byla spojována s podvody, defraudacemi a nekalými praktikami.

Příběh vzestupu a slávy, pádu a opětovného vzkříšení této značky se skládá z násilí, najatých vrahů, milenek, které se nedají ani spočítat, chybějících milionů, válek otce proti synovi a bratra proti bratrovi. Guccio Gucci (1881-1953) se narodil jako syn výrobce kožených doplňků ve Florencii, ve čtrnácti utekl do Paříže, kolem roku 1897 se pohyboval v Londýně.

Do Itálie se vrátil v roce 1920, ve Florencii si poté v roce 1922 s velmi malým kapitálem založil vlastní firmu na výrobu koňských sedel a koženého zboží. Již od začátku je značka Gucci spojována právě s koňmi a díky tomuto vlastní několik symbolů, které budou navždy představovat tuto značku jako např. jejich mokasíny a závodní zelená a červená barva.

Jak se firma rozrůstala, Gucciovi synové - Aldo, Vasco a Rodolfo-otevřeli nové obchody ve Florencii, Římě a Miláně. Navzdory silným otcovým protestům pak Aldo a Rodolfo v roce 1953 otevřeli první zámořské butiky v New Yorku. Tohoto roku také Guccio zemřel a jeho tři synové si podle jeho závěti rozdělili firmu.

Guccio po sobě také zanechal jednu dceru, která ovšem neměla podle závěti na firmu žádná práva. Gucciovou smrtí začaly nekonečné konflikty a potyčky v rodině, které dokonce hrozily rozpuštěním společnosti. Aldo byl ale pravý vizionář a díky jemu začali Gucci nosit jen ti „nej".

Jeho bratr Rodolfo se díky konekcím rodiny stal italskou filmovou hvězdou, hrající ve více než 50-ti sladkých romancích a k rodinnému podniku se obrátil u konce své kariéry zády.

V roce 1952 přibral Aldo do firmy svého syna Paola, který se se svým talentem brzy vypracoval (jeho červenozelené Gucciho pruhy byly úplně všude), ale když ho chtěl Aldo dosadit do funkce hlavního designéra, setkal se s odporem Rodolfa, který byl přesvědčen, že tato pozice je jeho. Když v roce 1971 Aldo připravoval operace na burze, Vasco a Paolův bratr Roberto byli zásadně proti, protože si mysleli, že by to ohrozilo jejich pozice ve firmě.

Rodolfo poté v roce 1978 vyhodil synovce Paola, ale Aldo ho znovu zaměstnal v sekci pro USA. Paolo se dostal do problémů v roce 1980, když se snažil vydat svoji kolekci pod vlastním jménem. Když rodina zjistila, co Paolo připravuje, byl nakonec vyhozen Aldem i Rodolfem. Tom Ford říká: „Rodina měla hodně problémů a vývoj jejich designu se prakticky zastavil v letech 1979-1980.

V té době se USA chystaly na revival košile na kloflíčky až dolů, modré blazery apod. Byl to takový návrat ke konzervatismu, že kreativní vývoj byl úplně utlumen." A pak to skandální setkání Gucciových v roce 1982, kdy po roztržce začala téct krev z tváře Paola, který, frustrovaný z blokování vydání své vlastní linie rodinou, začal pátrat po zmizelých investicích v Hong Kongu. Paolo poté vyběhl na ulici mezi novináře a policii a začal křičet: „Dívejte se, co se děje na schůzkách Gucciových, byl jsem skoro podřezán." Tento incident vyústil ve velký mezinárodní skandál.

Na cti to Gucciovým zrovna nepřidalo. Monacký princ Rainier osobně volal Aldovi, aby zjistil, co se stalo. Jackie O. poslala telegram, kde stálo: „Proč?" Tento skandál dovedl rodinu až k soudu kvůli daňovým únikům, kde byl na základě dokumentů od Paola 78 let starý Aldo odsouzen k pokutě 7 milionů dolarů a 366 dnům odnětí svobody. Po smrti Vasca v roce 1975 si oba bratři (Aldo a Rodolfo) udrželi každý 50% podílu ve firmě. Ale poté udělal Aldo velkou chybu, když daroval 10% svým synům.

Když Rodolfo zemřel zůstalo jeho dětem celých 50% podílu a měly tedy silnější pozici než Aldo, který byl ve firmě více než 30 let.V roce 1988 Rodolfovi děti svůj podíl prodaly společnosti Investcorp. Rodolfův syn Maurizio poté vyloučil strýčka Alda a bratrance Roberta ze správní rady. Ti se ale nedali a podali žalobu na Mauricia, podle které měl falšovat otcův podpis a tím uniknout dluhům ve výši 125 milionům dolarů.

Maurizio raději utekl do Švýcarska. Jeho jméno se mu podařilo očistit až v roce 1989, kdy byl ustanoven prezidentem společnosti. Maurizio jako svůj první krok snížil množství rozličných produktů, které firma nabízela a soustředil se na znovuzískání reputace zprvu vydobyté kvalitním krásným zbožím, základem rodinné tradice.

To pokračovalo až do roku 1993, kdy Mauriziova rodina prodala celý jeho podíl společnosti Investcorp, údajně za 100 až 140 miliónů dolarů. Tím Investcorp převzala absolutní kontrolu nad společností. To také znamenalo konec obchodního vedení firmy klanem Gucciových. Maurizio Gucci byl zastřelen před svou kanceláří v roce 1995. V roce 1997 byla zatčena jeho ex-manželka, která byla obviněna ze zosnování Mauriziovy vraždy spolu se svým psychiatrem.

Současný úspěch restrukturalizace firmy je spojován se dvěma jmény. Dawn Mello - dříve šéf nákupu u Bergdorf-Goodmana - byl najat jako kreativní ředitel a Tom Ford jako návrhář. I když Mello v roce 1994 od firmy odešel a vrátil se do New Yorku, obecně se soudí, že oba měli velký podíl na opětovném vzestupu této značky. Tom Ford má nyní na starost celý kreativní vývoj a design Gucciho zboží. S tím je také spjata zodpovědnost za vzhled veškerých Gucciho obchodů po celém světě a za politiku pro styk s veřejností.

Ford (1963) studoval bytovou architekturu a módu v Paříži a New Yorku. V současnosti cestuje tam a zpět mezi N.Y., Florencií, Milánem a Paříží, kde má svého miláčka - psa Johna. V únoru 1996 dostal Tom Ford cenu „Návrhář roku 1995" od Rady módních návrhářů Ameriky. Velkou zásluhu na znovuzrození Guccihi značky mají i reklamní kampaně, do kterých se firma rozhodla po delší době opět vložit velké peníze. Zatímco v roce 1993 byl rozpočet na reklamu toliko 6 miliónů dolarů, v roce 1994 to byl dvojnásobek, v roce 1995 činil již 28 miliónů a v roce 1996 se vyšplhal až na 60 miliónů dolarů.

V ětšinou se jednalo o inzerci v časopisech, která byla navržena umělci přímo v módním domě. Se záměrem oslovit co nejširší spektrum možných zákazníků, začala také společnost poštou rozesílat katalogy s nabídkou svého zboží. V současnosti má Gucci na své zboží uzavřeny licence s několika firmami - např. s italským výrobcem dámských oděvů Zamasport a pro pány s firmou Ermenegildo Zegna. Licenčně jsou také vyráběny vůně, brýle a hodinky, zatímco kožené zboží si Gucci nadále vyrábí sám.

Finance
Jak bylo již zmíněno, v roce 1993 převzala úplnou kontrolu nad do té doby rodinným podnikem Guccio Gucci S.p.A. investiční společnost Investcorp. Nedávný úspěch ovšem podnítil i další ambiciózní investory a ti od té doby ztrojnásobily své investice (pro příklad-jenom v roce 1996 činily 24 miliónů dolarů). To vysvětluje, proč byl takový zájem o akcie Gucci, když byly na podzim 1995 poprvé dány do prodeje na newyorské burze.

Tehdy měly hodnotu 22$, zatímco v roce 1996 už to bylo 71$. Od května 1996 jsou akcie k dostání na volném trhu, čímž se Gucci stala první italskou veřejně obchodovatelnou módní firmou. Asi 65% akcií je drženo Gucciovým managementem, zbytek tvoří různí instituční investoři. Jiným vysvětlením pozornosti, které se firmě dostává, by mohl být fakt, že se dokázala ekonomicky tak úžasně postavit na nohy i po letech útlumu, poklesu prodeje a velkých dluhů.

V roce 1995 převyšovaly zisky z prodeje předešlý rok o 90%. tj. činily 500,1 miliónů dolarů. Růst prodeje jednotlivých druhů zboží byl rovněž udivující: kožené zboží + 116%, boty + 128%, oblečení + 46%, kravaty a šátky + 51%. Úspěch pokračoval i v roce 1996, kdy obrat z prodeje dosáhl 880 miliónů dolarů, čistý zisk pak činil 168 miliónů dolarů. Na celkové prodeji se Ásie podílí 42%, následují Spojené státy s 31% a Evropa s 20%.

Pokuď se týká investicí, tyto peníze jsou použity jak na splacení dluhů Investcorpu, tak na otevírání nových obchodů po celém světě (jen pro tento účel bylo v roce 1996 vyčleněno 48 miliónů a v roce 1997 80 miliónů dolarů ) a na správný běh těch již existujících. Do roku 1997 bylo otevřeno 76 exkluzívních Gucciho butiků (které tvoří 70% všech zisků), 77 licenčních obchodů, 74 obchodů bezcelního prostoru a dalších 60 prodejních míst. Očekává se, že toto číslo se v nejbližší době rozroste na 491, přičemž velký důraz bude kladen na obchodní domy.

Name Day/Svatek

Yesterday : Romana Today : Alžběta Tomorrow : Nikola After tomorrow : Albert

Český lakros
Magdalena Pechová Český lakros

Historie tohoto sportu sahá daleko do historie lidstva...

Přečtěte si více
Pražské Graffiti Underground
Fantomas

Graffiti v té podobe, jak ho známe dnes, vzniklo na přelomu 60. - 70. let v New Yorku jako specif [ ... ]

Přečtěte si více
Objevte si Tata Bojs
Michael Kyselka a Ondřej Skalický

S kapelou TataBojs jsme se sešli pod ochrannými křídly jejich vydavatelství. Jejich letošní  [ ... ]

Přečtěte si více
RADIUM.NFO - Released Tracks
Barbora GregorováRADIUM.NFO - Released Tracks

Rudě červený obal brněnské formace Radium.nfo vyzařuje velké množstv&iacut [ ... ]

Přečtěte si více
Woodstock: V autě uprostřed půl miliónu lidí
Jarka Fricová Woodstock 1969

Byly tři hodiny v noci, 11. srpna 1969. Ležel jsem na pryčně v baráku B u  [ ... ]

Přečtěte si více
Poptrash
Joe Bodia DJ Bobo

Pokud jste nestrávili posledních pět let ve stavu paranoidní deprese, zamčeni ve svém  [ ... ]

Přečtěte si více
Studna s Čistou vodou
Jarka Fricová Katarína Krnová

Katarínu mi představil měj kamarád před několika dny. Katarína Krnová je tanečnice, cho [ ... ]

Přečtěte si více
THE LEMONHEADS - Best of the Lemonheads
Keith Kirchner THE LEMONHEADS - Best of the Lemonheads

Ze všech věcí, které s Evanem Dandoem neudělaly nic pěkného - drogy, tisk, krátké vlasy - j [ ... ]

Přečtěte si více
Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.