Welcome to Think Magazine!

fShare
0
Pin It

Vážení přátelé, rád bých Vás seznámil s novým pohledem na svět.

Je to pohled skrze nekonečné zvukové variace, elegantně skládané do navazujících struktur, reprezentujících, prostřednictvím našeho sluchu, novou dimenzi vnímání reality.

Nechci zde rozvádět historii psytrance kultury, protože o téhle oblasti nemám výrazné znalosti a ani nechci vést polemiku o tom, jak je na tom psytrance u nás.

Nedávno jsem četl článek okrajově narážející na tohle téma v časopise 100+1, představující tenhle fenomén jako novou zábavu bohatých mladých lidí, kteří se sdružují na odlehlých místech naší planety za účelem společného kulturního prožitku.

Autor článku se snaží vyjádřit souvislost s módou, drogami ve spojení s nějakou konkrétní sociální vrstvou. Rád bych se na celou věc podíval spíše z pohledu psychologického.

Existují různé druhy hudby. Některé jsou založeny na líbivých melodiích a lehce zapamatovatelném textu, některé na složitém textu narážejícím na nejrůznější společenské otázky a nekomplikovaném harmonickém doprovodu.

Existuje však i hudba (a to již řadu století) relativně odlišná, hudba klasická. Klasická hudba, pro mě znamená spojení nejroztodivnějších nástrojů do jednoho harmonického celku. Každý nástroj hraje svoji část vycházející z jeho partitury, to znamená hraje melodii, jednotlivé tóny (frekvenční skoky).

Tyto melodie jsou spojeny do jednoho sluchově příjemného celku jen díky společné harmonii, která se vyvíjí už řadu století.

Jsme schopni relativně dobře vystihnout a interpretovat konkrétní náladu právě díky harmonii. Každopádně na tuto interpretaci máme pouze 12 tónů využívaných omezeným počtem kobinací.

Do nedávné doby nebylo možné omezenost této reprezentace zpochybnit. Dnes, díky revolučnímu rozvoji elektroniky jsme schopni reálné nástroje velice dobře imitovat, ale co víc hlavně vytvářet nástroje úplně nové, a bez jakéhokoli omezení.

Jako sólový nástroj nemusíme použít housle, ale jim podobny zvuk, který má neomezený potenciál okamžitě dosažitelných barev. Pro vytvoření něčeho, co náš mozek interpretuje jako melodie, nepotřebujeme tóny, ale jakékoliv algoritmy, využívající frekvenci jako fyzikální vlastnost zvuku, a ne jako dvanáct čísel.

Ze širokého spektra těchto algoritmů, jen namátkou: cutoff fre., LFO, Attack, Filter, nemluvě o řadě efektů doplňujících a výraznou měrou ovlivňujících konečný dojem ze zvuku.

Všechny tyhle jednotlivé modulační algoritmy se však dají spřáhnout pomocí méně či více složitých závislostí do jednoho modulačního celku, který v dnešní době můžeme, díky MIDI kontrolerům, řídit dechem, hlasem a třeba i pohybem ruky.

Zaběhlých a oblíbených zvuků se však touto cestou rozhodně nevzdáváme. Nástroje jako kontrabas, housle, piáno, perkuse, trubka v nás právě díky staleté historii evokují určitý známý pocit, který není důvod nevyužít.

Naopak ve spojení s africkou a indickou kulturou a využitím i tamějších nástrojových barev, společně s tamější nábožensky a kulturně opodstatněnou znalostí významu rytmických složek se postupně dostáváme k hudbě nové, založené na pravidelném rytmu (který tvoří základ dále rozvíjené struktury), na hudbě nejvíce komplexní, vytvářející neomezené možnosti psychických interpretací.

Důležitým dopadem poslechu této hudby je rozvoj sebe sama. Je velice příjemné a uvolňující poslouchat klasickou hudbu. Je zřejmé, že se nám nejvíce líbí ta skladba, ve které se autorovi povedlo zdárně interpretovat své psychické rozpoložení.

Uvědomme si však, jak omezené prostředky k dokonalé reprezentaci má hudební skladatel používající pouze harmonii.

Psytrance je hudba neuvěřitelně pestrá, dávající možnost dokonale vystihnout psýchické pochody autora, a zároveň, pro posluchače tyto pochody v celé své komplexnosti prožít a pochopit.

Při poslechu takto komplikované hudby je jen otázka posluchače, kam až chce zajít a jestli je schopen obsáhnout vše, co se mu snaží autor zdělit.

Pouze za tímto účelem se organizují psytrancové párty mimo civilizaci. Konečným stádiem je naprosté splynutí s autorem, s interpretem (DJ), jakož i se všemi účastníky Psytrancové párty.

Proč se nebavit tímhle způsobem, když pro lidi milující muziku lepší způsob neexistuje. Důležitym důvodem časté účasti na takovýchto akcích je neodvratný duševní rozvoj umožňující vidět reálné problémy v daleko širším rozměru a s výrazným nadhledem.


- www.psytrance.cz

Name Day/Svatek

Yesterday : Romana Today : Alžběta Tomorrow : Nikola After tomorrow : Albert

Pojďte do našich řad
Pavel Košek Pojďte do našich řad

Samozřejmost nedostatku informací, myšleno informací vztahujících se k [ ... ]

Přečtěte si více
Tvoje auto právě nevoní!
Joe Bodia Tvoje auto právě nevoní!

Někdo, kdo používá osvěžovač vzduchu ve svém bytě na tom musí být pěkně bledě... pod [ ... ]

Přečtěte si více
Příběh do závorky
Matěj Stránský

Seděli jsme s Pavlem na kolotoči mezi paneláky a šeptali jeden druhému svou samotu.

Přečtěte si více
Z hlubin k výšinám nebo z výšin do hlubin?
Luděk Wellner

Jak se liší výšina od hlubiny a naopak? Jde jen o směr nahoře a dole? Ten je přeci v kosmick [ ... ]

Přečtěte si více
Prohněte si vlasy!
Michal Červen

Někam byste si zašli, alezdá se vám, že vypadáte podobně jako ta osoba na obrázku? Dostali j [ ... ]

Přečtěte si více
Deset důvodů proč vstoupit do NATO
Christopher Lord nato tanka

1. Abychom zabili cizince 2. Abychom utráceli více peněz na zbraně  [ ... ]

Přečtěte si více
Diamanda Galás
Jarka Fricová Diamanda Galás

„Můj hlas mi byl dán jako nástroj k inspiraci mých přátel a jako prostředek [ ... ]

Přečtěte si více
SCI-FI FIKCE: "V Pasti" z Vít Hradec
Vít Hradec V Pasti

Tma. Ticho. Téměř neslyšný chod strojů. Pilotní kabinu osvě [ ... ]

Přečtěte si více
Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.