Jiří Černický lampa
fShare
0
Pin It

Narozen v severočeském sídelním městě 1.8.1966, poučen ve školách: střední uměleckoprůmyslová bižuterní v Jablonci nad Nisou, vysoké: pedagogická v Ústí, uměleckoprůmyslová v Praze, AVU tamtéž.

Originální tvorbou i názory; ačkoli v Kristových letech, přesto na různých fórech označovaný jako naděje pro české umění. V rozhovoru pro THINK řekl i co jej napadá.

THINK: Stále častěji lze na naší výtvarné scéně pozorovat posun ve vystavování směrem k ústupu z galerií do negalerijních prostor, nejčastěji do klubů, internetových kaváren, nepoužívaných továren atd. Co si o tomto trendu myslíš ty?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Je to dobře, hlavně v tom musí výtvarníci vytrvat. Sám se snažím vystupovat z galerií - v Ústí jsem měl akci na šachtě, v Berlíně vystavuji ve výlohách, a kdybych tomu nevěřil, nedělal bych to.

Pořád to ale je zkouška, do jaké míry jsi schopen v jiném prostředí navázat kontakt. Nechci tím galerie podceňovat, lidé si zvykli do nich chodit a galerijní prostory nesou nějakou informaci. Jenže v sobě mají auru Umění a ta se složitě nabourává.

U nás je to hodně spojené s prezentací v médiích, ta by měla být lepší. Výtvarné umění by mělo mít stejnou reklamu jako nové desky, filmy nebo literatura. Je pravdou, že se tomu často brání sami umělci a já nechápu proč - má jít o intelektuální obranu, pózu nebo vlastní nedůvěru?

O vizuálním umění je nutné si s potenciálním divákem povídat. Vše kolem nás - v galeriích i mimo - je vizuální, máš fasády, koukáš na televizi, je to součást života, a proto by i současné umění mělo být přirozenou věcí. Možná i proto ten tebou uváděný posun mimo klasické výstavní prostory.

THINK: Pocházíš z Ústí nad Labem, myslíš, že lze mluvit o severočeské či ústecké výtvarné scéně?

JIŘÍ ČERNICKÝ: O něčem takovém se dalo mluvit před pěti lety, ale lidé, kteří v Ústí dnes vystavují, jsou stále titíž. Tenkrát tam byla tvůrčí atmosféra, hodně lidí to opravdu bavilo. Nechci nikomu křivdit, ale nesleduji tamní scénu tak pečlivě. Nikoho nového jsem tam nezaregistroval.

THINK: Dostal jsi Cenu Jindřicha Chalupeckého, uděluje se devátým rokem, vždy ji získala výrazná výtvarnická osobnost, a přesto tato cena nezískala prestiž, jakou by měla mít.

JIŘÍ ČERNICKÝ: Nepodařilo se to právě pro nedostatečné zatraktivnění pro veřejnost. Vždyť lidé vědí, kdo je Václav Klaus, kdo je Lucie Bílá, ale neznají už, kdo byl Jindřich Chalupecký. Celá cena má všeobecně malou reklamu.

Televize by měla uvést pořad o Chalupeckém, blok pořadů o výtvarném umění šedesátých a sedmdesátých let - ale stále bude přitažlivější koncert U2 než pořad o umění v televizi. Hudba, stejně jako film, jsou emotivnější, nesou příběhy, kdežto vizuální umění žádá aktivního pozorovatele, a to je jeho handicap.

THINK: Cena Chalupeckého nezískala prestiž - znamená vůbec něco pro tebe?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Pro mě cenu má. Lidé, kteří už tuto cenu dostali, jsou pro mě akceptovatelní. Cena by měla zůstat, jen trochu jinak, třeba pomocí pro laureáta. Dosavadní praxe je, že odjedeš za odměnu do Ameriky, nějaký čas tam jsi - a po návratu jako kdybys nikde nebyl.

V Americe jsi na samotě, je to tvůrčí výlet, a to není pomoc. Přitom výtvarník dostane takové ocenění a nemá ani ateliér na periferii Prahy. Kdyby cena představovala pomoc v existenčních potížích, bylo by to lepší, než tvůrčí pobyt ve Státech.

I ti nejlepší umělci, kteří tu jsou, mají takové problémy - a nikdo jim nepomůže, nejméně potom stát. Prostě o ně nestojí. Umělec není člověk, který si jen maluje obrázky a někde je pak prodá. Umělec dělá službu společnosti, ale musí cítit zpětnou vazbu, zájem společnosti. Za pobytu v Berlíně jsem viděl fungující systém podpory nadějných umělců.

THINK: Třeba povinnost státní galerie koupit od oceněného držitele takové ceny dílo?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Co s tím? Zaplácneš tím na chvíli nájmy, nic víc.

THINK: Nemyslím ty peníze, spíš projev zájmu společnosti.

JIŘÍ ČERNICKÝ: Sláva neexistuje, to je blbost. Koho to zajímá? Ani v Americe nejsou výtvarníci - sebelepší - superhvězdy.

A to tam byznys s uměním funguje, to není jako u nás. Život mi to nezmění, pořád jsem jako student, lezu v malém kumbále po čtyřech a po každé výstavě si znovu říkám, že udělám tuhle a končím. Je to o zdraví, mám zničený kolena.

Jenže představa, že bych byl úředník nebo byznysmen, mi nesedí. To je ale problém Prahy a umělců v ní. Nemáme kde dělat, kde věci skladovat, takhle drsné to už venku není - aspoň podle toho, co jsem viděl já. Obrazy a fotky se zde ještě dají dělat. Mám zastoupení ve Veletržním paláci - a co?

Už jsem slyšel: ten je za vodou, slavný a bohatý. Ani omylem! Nemělo by se stávat, aby talentovaný člověk musel kvůli existenčním problémům přestat tvořit. Nemáš být „za vodou", ale ani „pod vodou".

THINK: Cenu ti nepředával prezident Václav Havel, který je jedním z iniciátorů jejího vzniku. Mrzí tě jeho absence při předávání ceny?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Mrzí. On pro mě zůstává velkou autoritou a i když se mi zdá, že je občas politicky nemotorný, chápu ho, dopadl bych na jeho místě stejně. Kdyby mi podal ruku a usmál se na mě, mělo by to pro mě větší cenu, než onen zájezd do Ameriky.

THINK: Při tiskovce ke své poslední výstavě ve Staroměstské radnici jsi mluvil o vzájemných averzích mezi některými výtvarníky. Zapřít v sobě negativní nálady vůči jinému vyžaduje osobnost. Musí být výtvarník lidská osobnost?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Má-li někdo antipatie, vypovídá to o jeho slabosti, o tom, že se s něčím nedokáže vyrovnat. Dobrý umělec je člověk, který na sobě pracuje, netvoří nějaká díla, ale ta díla potvrzují jeho. Umění tě kultivuje víc než politika a možná někdy i víc než náboženství. Takže by umělci měli být duchovně osvícení intelektuálové, jakási intelektuální aristokracie, která ale není odtržená od veřejnosti. Že se u nás někteří umělci navzájem nesnesou, vypovídá o zbídačené situaci na zdejší umělecké scéně. Dnešní doba pokládá na umělce jiné úkoly, než aby pouze maloval obrázky.

THINK: Přináší tvá výstava na Staroměstské radnici nějakou změnu tvorby?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Ne. Ono je to vlastně vždy jiné, ale toto je první velká výstava na tak atraktivním místě. Chtěl jsem zde představit celý kontext tvorby. Nemám za sebou tolik samostatných výstav, abych něco měnil. Nemám pocit, že bych diváky nudil, a to je hlavní. 

THINK: Výstava Alergik má podtitul Barock. Proč dva názvy?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Název Alergik vychází z mého pozorování, alergik vidí svět jinak a výstava má být jako jiný pohled. Barock - to je logo, vždy mám na výstavách nějakou značku, je to také druh komunikace. Mě to baví, už proto, že mám rád loga. Dáš to na pozvánku a lidi o tom hned spekulují. Už jsem takto měl kdeco, zmutované olympijské kruhy například. Barok - to je dynamika, stejně jako hardrock.

THINK: Ale název jsi zmutoval ze dvou slov.

JIŘÍ ČERNICKÝ: Máš pravdu, ale barok byl styl celé společnosti, rock je dnes styl určité minority lidí.

THINK: Proto máš v expozici rockerskou bundu v akváriu?

JIŘÍ ČERNICKÝ: Je to vymezování módou. Nikdo to nebere, ale je to nošení zvířat. Představoval jsem si, jak se do kožených bund vracejí duše zvířat. Metalista jde ulicí, má na bundě nášivky, na zádech propaguje smrt - o smrti nemá ponětí, ale všechny ty banální symboly, lebky a tak, má na sobě - a najednou by na něm ožila bunda. Začaly by pulsovat žíly v té bundě. A tohle mě napadá.

Dude, where's my rocket car?
Jeffree Benet The one-of-a-kind Chrysler Plymouth XNR

Making predictions is a notoriously risky business, whether you're doing it as an endtime public ser [ ... ]

The Bush-Cheney 911 Conspiracy
Jeffree Benet Cheney speaks to Bush in the PEOC on the evening of the attacks

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter. There are currently 12 [ ... ]

Sounds like... Issue 04
Keith Kirchner & Jeffree Benet Music reviews from the pages of Think Magazine

Sweet Beats and Sour Notes, music reviews from the pages of Think Magazine...

The Hetero Voice
Cher Tan All sexual orientations are natural

Cher Tan explains that there is a thin line differentiating between what is 'natural' and what is 'u [ ... ]

PARANORMAL: Signs of Satan's involvement in 911?
News Desk Signs of Satan's involvement in 911?

The face of Satan seems to eerily appear in the smoke billowing from the blasted World Trade Center [ ... ]

Sin & Salvation
Jerome Hutchinson A.K.A Big J the Juicer the one that gets looser Listening to good house music is akin to a religious experience

It's been 40 years since the first identifiable house tracks were put on vinyl; 40 years that have s [ ... ]

The De-evolution of Santa Claus
Keith Bearden The De-evolution of Santa Claus

You know Jesus was an important dude when his birthday is the single greatest consumer event in his [ ... ]

Fly My Angel - a short story by Colin Shea
Colin Shea Illustration by Richard Martinez

I like La Casa Blue. Nice bar, comfortable atmosphere usually a couple of waitresses who can wake me [ ... ]

Read more...

Name Day/Svatek

Yesterday : Havel Today : Hedvika Tomorrow : Lukáš After tomorrow : Michaela

ANKETA: VIKING se ptá
Michael Kyselka

Jaký je rozdíl mezi prknama divadelníma a muzikantskýma?

LATYRX - The Album
Jeffree Benet LATYRX - The Album

Na nějakém sampleru jsem od těchle chlapíků slyšel jednu věc a hned jsem si je zamiloval.  [ ... ]

STREET WORKERS: Ti, kteří se starají
Eva Kolářová

Před časem jsem se vypravila do terapeutické komunity Magdaléna v Mníš [ ... ]

Něco málo o... DJ Bass
Eva Kolářová DJ Bass

Think se ptá: Dá se styl Tvého hraní zakrabičkovat?

Hypnóza v džugli předsudků
Ryška Hypnóza v džugli předsudků

Hypnóza je způsob léčení, při kterém léčitel využívá uměle vyvolaný stav zvýšené su [ ... ]

Rozhovor s Saši Gedeona
Eva Kolářová Saša Gedeon

Saša Gedeon Narodil se v roce 1970 v Praze, ale jelikož jeho maminka je Slovenka, žil do svých  [ ... ]

Průvodce po letních evropských hudebních festivale...
Roskilde Festival Tent

Pro ty, kteří se toto léto chystají vydat za muzikou do vzdálenějších míst, podívejt [ ... ]

Mluvící maso - povídka Terry Bisson
Terry Bisson Talking Meat

Představ si... vedoucí páté výzkumné jednotky mluví s vrchním velitelem...

Ostatní články

  "Since 1996 Think Magazine has been a catalogue of trendiness masquerading as deep thought, featuring investigative journalism and popular news and as a sociological resource for music, art, fashion, subcultures and the occasional crazy conspiracy theory..." (In Czech & English)

Be interesting. Think.